Trisquel GNU/Linux

Вече имам нов (стар) харддиск. След няколко часа ползване дебианчето, което беше инсталирано на него, ме издразни, и беше избърсано. Все пак то беше подготвено за друг, доста по-слаб от текущия ми, компютър. И за n-ти път започнах да си избирам дистрибуция… Не съм единствен, има доста хора, които сменят операционната си система през три дни, за да „опитат от всичко“. От една страна така получават повече опит. От друга страна, поне според мен, е донякъде глупаво. Много искам да се науча да изкарвам по 2-3 години с една инсталация на операционна система. Но не ми е лесно, все нещо не ми допада и заради лапешкия си акъл губя по един-два дни в преинсталация и настройки.

Така през годините извъртях Ubuntu/Debian/gNewSense/Arch, а за под месец съм бил и с Fedora/Slackware. Опитвал съм се да инсталирам Mandriva, но неуспешно. Бил съм и с по-стара версия на Trisquel за около месец. Бях си я инсталирал миналата година, горе-долу по това време. И ето ме отново с Trisquel GNU/Linux 4.0 „Taranis“. Taranis, между другото, е келтският бог на мълниите, като славянският Перун. А името на дистрибуцията идва от „трискелион“.

Под капака…

Trisquel („трискел“?) е базирана на Убунту, но има някои промени, най-значителната от които е, че в хранилището ѝ се допуска само 100% свободен софтуер, и то „свободен“ според дефинициите на Free Software Foundation (дистрибуцията е включена в списъка със 100% свободни дистрибуции), не на Дебиан, Убунту, или Федора. Това ще рече, че са изчистени всички собственически приложения, собственически драйвъри и т.н. Аз, поради липса на избор, ще оскверня тази чистота, инсталирайки Skype – единственият собственически софтуер, от който не успях да се оттърва, макар, че две години не го използвах системно. В Trisquel са променени и някои от инсталираните по подразбиране програми. Така например Shotwell е заместил F-Spot, Gnote – Tomboy, (причината за първите две заменки е да се избегне ползването на софтуер, който използва Mono); Exaile пък е заместил Rhytmbox. Браузърът е небрандиран Firefox. Разбира се, има и различни от убунтовските икони и тапети🙂. Външният вид пък е нещо средно между Windows 7 и Mac OS X, + някои техни си хрумки. (Аргументация на последното твърдение: сивото, използвано в GTK темата подозрително напомня на сивото в MacOS X, както и тънките рамки край прозорците, а панелът по подразбиране е голям като този на Windows 7, няма превключвател на работни места, и бутончето за показване на работния плот е най-вдясно. Хммм🙂 Разбира се, няма нищо лошо в това, предполагам, че е правено така, за да бъде удобно на хората, решили да се прехвърлят от другите операционни системи.) Иначе, извън гореспоменатите разлики Trisquel би трябвало да има същите предимства и недостатъци като Убунту.

На вкус и цвет…

Засега Trisquel идва в два варианта – стандартен и „мини“. „Мини“-то е създадено за по-слаби машини, като нетбуци, или просто за стари компютри (обмислям да го изпробвам на компютъра си в Ямбол). Вариантите имат 32 и 64 битови версии, т.е. Intel-32 и Amd64,няма поддържка на „екзотични“ архитектури. В предните си версии Trisquel е идвал и в още два варианта – Edu и Pro. Първият е нещо като Edubuntu, а вторият е ориентиран към фирми. За момента Taranis няма такива варианти, още не съм разглеждал пощенските списъци на дистрибуцията и не мога да кажа дали има планове за такива.

Снимка:

Десктопът ми

Като цяло…

…съм доволен от дистрибуцията. Има какво още какво да се желае, например да си компилирам по-нови свободни драйвъри за видеокартата, но в момента не ми се занимава с това. Надявам се да изкарам минимум една година с Trisquel 4.0, но знае ли какво човек какво ще ми щукне утре🙂.

0 Responses to “Trisquel GNU/Linux”



  1. Вашият коментар

Вашият коментар

