Да имаш, или да бъдеш.

Туй е въпросът.

Освен това е и заглавие на книга от Ерих Фром. В нея се говореше за двата начина на живот – единият е „бъденето“, а другия „имането“. Хората ориентирани към „бъденето “ са дейни, създават, живеят, не се интересуват от материалното и т.н. все в този дух. Хората, избрали „имането“ се интересуват само от него, за тях са важни придобивките, контролът, а живеенето остава на заден план, т.е. не е важно да действаш, да твориш и да създаваш, а само да събираш и трупаш.

Разбира се, в книгата има много повече от това, което описах по-горе, не съм компетентен да говоря повече за нея, освен това изложих каквото ми е нужно. Защото нема да пиша много за тази книга (която иначе препоръчвам горещо), а за себе си, падам си малко нарцисист, все пак🙂.

След серия неудачи през последните дни съм достатъчно… ммм, искам да намеря по-човешка дума за „фрустриран“, обаче сега нищо не ми идва наум…, и изпитвам остра нужда да напиша нещо. Мислих за причините за своите неуспехи, и какво беше различно преди време, когато можех и правех повече. И си мисля, че различното е, че тогава просто правех повече неща. Създвах неща и ми беше приятно от това. Докато през последната година, дори повече от година съм в застой, започнал съм повече да „имам“ и по-малко да „бъда“. Сигурно доста хора са се уличавали в нещо подобно в един, или друг момент. При мен „имането“ няма как да е в материалния смисъл, нямам много материални блага🙂. При мен имането е малко по-различно, започнал съм да „имам“ духовно.

Чакайте да обясня. Под духовно „имане“ аз разбирам това: човек да приема информация, която обаче по никакъв начин да няма отзвук в самия него. Т.е. няма значение, че се четат „умни“ книги, а че в резултат на четенето нищо от мирогледа, а оттам и в поведението, не се променя. Също така, аз не консумирам некачествена стока, даже напротив, следя за новини някои от малкото стойности издания в България, понякога и от света, не слушам каквото ми падне, в списъка с филмите, които съм гледал, не преобладават екшъните и тийн комедиите, но… Какво от това? Има ли значение всичката тази  „духовност“, щом не ми се отразява по никакъв начин нито видимо, нито невидимо? Със същия успех можех и да не съм чел/слушал/гледал нищо. Пък и само като видя израза „… в списъка на филмите, които съм гледал…“… Звучи ми надменно, само му трябва някаква емотиконка с навирена брадичка и ще е перфектно.

Сещам се за реплика от един голям, според мен човек „Кому е нужно?“. Кому е нужно, наистина? Какво ми е дала всичката тази информация, освен възможността да се погледна отстрани, когато съм разстроен достатъчно (като в момента), и да направя на пръв поглед дълбокомислена и „учена“ констатация? „Аз съм духовно затлъстял“. И какво? Смешното е, че пиша тези редове с голяма доза съмнение и неверие и в самите тях, замислям се дали да не ги изтрия и да отида да правя нещо по-полезно. Но ще ги оставя, отдавна не съм писал толкова, количеството текст просто сгрява душата на графомана в мен🙂.

Може пък някой ден някой да попадне тук след тричасово безцелно ровене из Интернет, прочете този дълъг текст (може би трябва да добавя и картинка, за да стане по-привлекателен), и се поумисли. Съществува мизерният шанс да се окажа полезен на някого. Не е за изпускане, просто🙂. А е възможно този някой да съм аз самият, след една година, отново разстроен от нещо, решен да избие емоцията в буквички по екрана и препрочитащ тази публикация покрай другото. Кой знае?

Не смятам да пиша как ей-сега ще започна да творя редовно и да живея повече, лъгал съм се така и друг път. Мога да пиша и едно „нищо няма да обещавам, ще видим как се получават нещата, бла-бла“, обаче и това съм правил, та не си вярвам😀.

Може би ще напиша само едно „аз мога да творя и да обичам“. Не изглежда лошо за първа крачка. Стига да не се превърне в поредния духовен денк, бутнат в някой прашен ъгъл в главата ми и полазен от бръмбарите в нея.

Та…

Аз мога да творя и да обичам.

0 Responses to “Да имаш, или да бъдеш.”



  1. Вашият коментар

Вашият коментар

